تبعیض نژادی و جنسیتی در بازی‌های ویدیویی

سال 2009 تحقیقی انجام شد که از بین نوجوان های سفید پوست 75 درصدشان دائما در حال بازی های ویدیویی هستند در حالیکه همان سال از بین کل نوجوان های رنگین پوست فقط 26 درصد در اوقات فراغتشان با بازی های ویدیویی سرگرم بودند.

اما تحقیقات نشان می دهد که در طی 10 سال اخیر از درصد گیمرهای سفید پوست 3 درصد کم شده است و نسبت آنها در بین نوجوان های سفید پوست به 71 درصد رسیده ولی آمار نوجوانهای گیمر رنگین پوست از کل نوجوان ها به 86 درصد رسیده است.

دعوای بین گیمرهای  سفید پوست و رنگین پوست در آمریکا خیلی جدی است. طبق آمار و اطلاعات وبسایت «ADL» در سال 2020، 81 درصد گیمرها حین بازی ویدیویی آنلاین مورد آزار و اذیت قرار گرفتند که این رقم نسبت به سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

مهمترین آسیب ناشی از این آزار و اذیت ها، ناراحتی روحی و افسردگی است. 16 درصد از کاربران دختر و 14 درصد از کاربران رنگین پوست گفتند که بعد از شنیدن آزارها و اذیت های مکرر در حین بازی دچار افسردگی شدند. 9 درصد از کسانی که دچار اهانت های کلامی قرار گرفتند آنقدر احساس ناامنی کردند که بعد از بازی با پلیس تماس گرفتند.

آمارها نشان می دهد که 53 درصد از این اهانت های کلامی، به جنسیت و نژاد ربط دارد. 41 درصد از گیمرهای دختر گفتند که وقتی طرف مقابل از روی صدا یا شکل متوجه می شود، دختر است، شروع به اهانت میکند. 31 درصد از گیمرهای سیاهپوست نیز گزارش داده اند که به محض اینکه نژادشان در بازی ها مشخص می شود، بازیکن ها به آنها فحاشی و توهین های نژادی می کنند.

همچنین 25 درصد کاربران آسیایی می گویند که کاربران آمریکایی آنها را مسخره می کنند و 18 درصد از کاربران یهودی و 25 درصد از کاربران مسلمان هم گفتند که به آنها اهانت شده و حتی تهدید به مرگ شده اند.

دو بازی جی بی تی آنلاین و کال اف دیوتی آنلاین بخاطر همین اهانت های کلامی و آزار و اذیت نژادی 40 درصد از مخاطبانشان را از دست دادند. البته خود این شرکت ها به این کیشه ها دامن زده اند و وقتی نگاه میکنی می بینی اکثر قهرمان ها و شخصیت های اصلی بازی ها اشخاص سفید پوست و چشم رنگی هستند.

یک نظرسنجی در سال 2015 حاکی از آن بود که 35 درصد از سیاهپوست ها و 36 درصد از اسپانیای زبان ایالات متحده و 24 درصد از سفید پوست ها معتقدند که در بازی های ویدیویی اقلیت ها ضعیف به تصویر کشیده شده اند. همینطور نظرسنجی در سال 2009 نشان داد که فقط 10 درصد از شخصیت های اصلی یا مکمل، رنگین پوست ها هستند و 83 درصد از شخصیت های سیاهپوست در بازی های ورزشی نقش رقیب ایفا می کنند.

اما وضعیت شخصیت های آسیایی در بازی های ویدیویی بهتر از سیاهپوست ها نیست و از کل بازی های ویدیویی که ساخته شده است فقط در 4 درصد از آنها شخصیت های اصلی، آسیایی هستند که البته این بازی ها را آسیایی ها ساخته اند. مردهای آسیایی در این بازی ها اکثرا کوتاه و زرد پوست و کودن هستند.

همچنین فقط در 4 درصد از بازی های ویدیویی، شخصیت اصلی آنها یک زن است و معمولا به شکلی طراحی می شود که باب میل پسرها و مردها باشد. یکی از بهترین مثال ها در این زمینه، بازی مهاجم مقبره است که قهرمانش یک زن به اسم لارا کرافت است. یک زن جنگجو، شجاع و با مهارتهای بالا در فنون رزمی است ولی به شکل طراحی شده است که در نگاه اول فکر میکنی که یک مانکن لباس است.

تمام این کلیشه ها و مشکلات را خود شرکت های ساخت بازی ایجاد کرده اند. اکثر کارمندان این شرکت ها مردان سفید پوست است و این طراحان و بازی سازها همان کلیشه های ذهنی زندگی خودشان را طراحی می کنند این شرکت ها در چند سال اخیر متوجه شده اند که چه اشتباهی کرده اند و رویه شان را مقداری تغییر داده اند ولی اصلاح کردن یک مسیر 20 ساله در یک سال خیلی سخت است و ناممکن.